SCIENCE - femårigt forløb

SCIENCE: Et femårigt Science-forløb fra 8. klasse til 3.g

Velkommen til det femårige SCIENCE-forløb på Ordrup Skole og Ordrup Gymnasium.

Nyt navn – samme indhold. Fra BIOTEK til SCIENCE.

Om forløbet

SCIENCE er et sammenhængende femårigt uddannelsesforløb, der starter som en nyetableret 8. klasse på Ordrup Skole, for elever med interesse for det naturfaglige område. Ud over det særlige fokus på science får du selvfølgelig også en almindelig afgangseksamen fra folkeskolen og en bred studentereksamen.

På SCIENCE modtager du kvalificeret og motiverende undervisning i de forskellige naturvidenskabelige fag. Allerede fra 8. klasse er det en del af din undervisning i Ordrup Gymnasiums moderne naturvidenskabs laboratorier. Tempoet og niveauet i fagene bliver hele tiden tilpasset, så du får de bedste forudsætninger for at klare dig godt, både i folkeskolen og i gymnasiet.

På SCIENCE understøttes den daglige undervisning af aktiviteter ”ud af huset”. Afhængig af dit valg af studieretning i gymnasiet kan du fx opleve samarbejde med DTU/LIFE, Ørsted, ZOO, Kloaklab, Københavns Universitet, Tycho Brahe Observatoriet og Novozymes. Du kommer også til at deltage i naturvidenskabelige begivenheder som fx ”Faglige dage i Tivoli” og Naturvidenskabsfestivalen. Alt dette er med til at sætte fagene i en større sammenhæng. Med besøgene får du indblik i forskellige studier og virksomheder, hvor naturvidenskaben spiller en central rolle.

På SCIENCE vil din klasse deltage i en række undervisningsforløb på Ordrup Gymnasium i fagene biologi, fysik, kemi og matematik, sideløbende med din normale undervisning på Ordrup Skole. Undervisningen på Ordrup Gymnasium tilrettelægges af både dine lærere og gymnasiets undervisere.

Da SCIENCE-klassen består af elever med særlig interesse for naturvidenskab, vil din faglige udvikling inden for disse fag have gode betingelser.  På SCIENCE kan du nemlig se frem til at arbejde tæt sammen med andre science-interesserede elever, både i din egen klasse og med naturvidenskabelige klasser på Ordrup Gymnasium. Sammen kommer I til at deltage i en række sociale og faglige arrangementer. De mange sjove erfaringer er med til at øge jeres faglige motivation, og overgangen fra folkeskole til gymnasium vil opleves lettere.

SCIENCE i 8. og 9. klasse

Hvis du starter på SCIENCE, starter du i en ny 8.klasse, der følger de almindelige fag, og du får den samme afgangseksamen som andre 8.klasser. Den største forskel er, at du vil gå i klasse med flere naturvidenskabsinteresserede end i andre klasser, og at du har 2-6 lektioner hver måned, som foregår på gymnasiet. Du vil stadig have idræt, sprogfag, lejrskoler og andre aktiviteter med andre 8. klasser, så du på den måde føler dig en del af et stort årgangsfællesskab.

DIN PROFIL

Det femårige gymnasieforløb SCIENCE på Ordrup Skole og Ordrup Gymnasium er for dig, som brænder for naturvidenskab og som ønsker, at være en del af et stærkt fagligt og socialt fællesskab. Du overvejer måske allerede nu en naturvidenskabelig studieretning på Ordrup Gymnasium.

Det vigtigste er, at du har lyst! Men det er også vigtigt, at du vil yde en ekstra indsats i skolearbejdet, og at du stiller krav til dig selv og undervisningen.

Du vil gerne udfordres med eksperimentel og tværfaglig undervisning på højt niveau, og du er motiveret for at yde en ekstra indsats.

Vigtig info:

Med den nye gymnasieaftale som er indgået mellem en række af Folketingets partier, vil det ikke som tidligere være muligt at garantere, at du optages på Ordrup Gymnasium. Sandsynligheden er dog meget stor, og forløbet vil under alle omstændigheder give dig rigtig god indsigt i, hvad der venter forude, hvis du vælger at søge optagelse på et gymnasium. Hvis du ønsker at fortsætte på Ordrup Gymnasium, vil du, hvis du bliver optaget, være garanteret en plads på en naturvidenskabelig studieretning.

Hvad gør du herfra?

Kom til informationsaften på Ordrup Gymnasium onsdag d. 10.1.24 kl. 17.00-18.30

Her kan du møde rektor Søren Helstrup, afdelingsleder i udskolingen Christian Kjøller samt lærere, undervisere og elever på SCIENCE-forløbet.

Har du spørgsmål kan du kontakte afdelingsleder i udskolingen på Ordrup Skole, Christian Kjøller ckl@gentofte.dk

Ansøgning og optagelse til SCIENCE

Ansøgningen sendes til via digital post eller til gentofte@gentofte.dk senest 31. januar kl. 23:59

Hvis der er flere ansøgere til et forløb end pladser, fordeles pladserne ved lodtrækning. Ansøgere, som ikke bliver optaget på et ønsket forløb, kan bede om at blive skrevet på en venteliste.

Ansøgernes placering på ventelisten bliver ligeledes afgjort ved lodtrækning. Elever, der ikke bor i Gentofte Kommune, kan komme på venteliste til udskolings- og gymnasieforløbene. De placeres dog efter elever fra Gentofte Kommune på ventelisten. Deres placering på ventelisten afgøres ved lodtrækning. Ansøgninger, som modtages senere end den fastsatte ansøgningsfrist, men før skolestart, vil blive behandlet, men ansøgerne skrives nederst på en eventuel venteliste i indkomne rækkefølge.

Du får besked om, hvorvidt du er optaget på forløbet eller noteret på en venteliste torsdag den 8. februar 2024 efter kl. 14.

Ansøgningsskema for SCIENCE og HUMA kan findes her.

Vigtige datoer:

1. januar 2024 åbnes der for modtagelse af ansøgninger.

31. januar 2024 lukkes der for modtagelse af ansøgninger.

8. februar 2024 får eleverne besked om hvorvidt de er optaget eller noteret på en venteliste.

22. februar 2024 er det ikke længere muligt at fortryde accept af tilbuddet.