Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Udskoling - 6.-9. klasse

Ordrup Skoles udskoling

- et motiverende, fagligt og anerkendende fællesskab     

Vi danner og uddanner livsduelige elever, så de føler sig klar til at forlade skolen efter 9.klasse               

Vores mål er at danne og uddanne livsduelige elever

  • Unge, der kan tage ansvar og skabe engagement i eget liv
  • Unge, der vil indgå i forpligtende faglige og sociale fællesskaber
  • Unge, der er dygtige til at lære, som kan begejstres og skabe nye ideer - og ikke mindst   tør prøve nyt
  • Unge, der er motiverede for uddannelse og for at arbejde i en omskiftelig verden
  • Unge mennesker, der er nysgerrige, har lyst til at lære og derved tør fejle

 

Udskolingen på Ordrup skole er fra 6. – 9. klasse. Den består i skoleåret 2022-2023 af tre 6. klasser, to 7. klasser, tre 8. klasser og fem 9. klasser. 8. og 9. klasserne er samlet i et nyere udskolingshus.
På Ordrup Skole arbejder vi med at skabe et ungemiljø med et stærk fagligt og socialt fællesskab.
Ordrup Skole er optaget af, at eleverne færdes i trygge fællesskaber med fokus på varieret læring, der giver dem mod, viden og drømme. Det gør vi ved at være anerkendende, realistiske, handlende og håbefulde. Anerkendende, fordi vi anerkender elevernes oplevelser og erfaringsverden. Realistiske, fordi vi anerkender de liv og forskelligheder der er, når man er elev på skolen. Handlende, fordi det er gennem de ting vi gør, at vi skaber en skole med fokus på anerkendelse, selvforståelse, viden, færdigheder og skoleglæde. Håbefulde, fordi vi er bevidste om, at elementer i livet er udenfor vores kontrol.

Eleverne møder tydelige rammer, hvor tillid og anerkendelse er afgørende elementer og grundlaget for arbejdet med den faglige og sociale udvikling.
Udskolingen på Ordrup Skole prioriterer fællesskab, faglighed og trivsel højt. Vi arbejder på at skabe et velfungerende og rart ungemiljø. Dette sikres ved, at vi hele tiden arbejder med at skabe den gode relation med eleverne og en tæt kontakt til hjemmet, hvor åbenhed og dialog er udgangspunktet. Vi prioriterer flere to-lærertimer. Dette gavner både den faglige og sociale trivsel i klasserne. Det giver mulighed for at skabe et miljø, der både understøtter og udfordrer eleven.
De mange unge mennesker er med til at skabe forskellige fællesskabende miljøer. Eleverne får mulighed for at skabe relationer på tværs af klasser gennem valgfag, sprogfag, idræt samt fælles projekter og samlinger.    

”Klassen har et godt læringsmiljø. Det skyldes, at vi er trygge og laver mange øvelser, f.eks. teambuilding, som styrker vores relationer.”

8.klasse på Ordrup Skole

Derfor Velkommen til Ordrup Skole.
Alt dette er let at skrive, nedenstående er, hvad vi gør for at leve op til ordene.

 

Traditioner:

  • Aktivitetsdage med teambuilding og rundboldturnering ved skoleårets start og slutning
  • Faglige dage i Tivoli for 8. årgang
  • Motionsdag med høvdingeboldturnering
  • Hyttetur for 6.+7. klasserne
  • Lejrskoler for 8. klasserne
  • Julebingo for hele udskolingen
  • Skolerejse for 9. klasserne.
  • 9. klasses sidste skoledag
  • 9. klassernes volleyturnering
  • 8. klassernes kortfilmsfestival i juni måned
  • Ny klassedannelse når eleverne starter i 8. klasse
  • Kirkegang til juleafslutning

 

”Lærerne vil gerne hjælpe med at nå ens personlige mål, og de viser interesse for os – også efter timerne.”

”Skolen er nytænkende. Vi bruger digitale undervisningsmidler, og det gør timerne spændende.”

9.klasse på Ordrup Skole

 

Særlige fokusområder:
På Ordrup Skole har vi særlige områder, som vi løbende fokuserer på. I år er det følgende:

Motiverede elever:

  • Undersøgende matematik på alle årgange - eleverne får mulighed for undersøgelse og deltagelse på deres niveau, med faglig støtte, hvilket skaber en større motivation hos eleverne.
  • 5.4 ordning hvor der er fem lærere til fire klasser fire lektioner om ugen, hvilke giver mulighed for co-teaching og en ekstra lærer i klassen.
  • Vi tilbyder alle fire valgfag på 7. og 8. årgang håndværk/design, billedkunst, musik og madkundskab
  • Valgfag på 9. årgang, science, medier, billedkunst og sprog på gymnasiet
  • I sprogfagene er der samarbejde med gymnasiet i forhold til at udfordre og udvikle elevernes sprogforståelse
  • Afdække hvad eleverne interesserer sig for og lade dem arbejde med og udvikle dette
  • Samarbejde/besøg ud af huset DTU, Ørsted, Zoologisk have, kunstmuseer og historiske museer
  • Et stærkt og indflydelsesrigt elevråd, der bliver taget alvorligt og med på råd
  • Forløb og fokus for elever der har brug for et særligt fokus eller en skærpet opmærksomhed
  • Mobilfri undervisning 

 

Fejle for at mestre:

  • Forløb i forhold til at føle sig usikker og introvert
  • Forløb angående eksamenstræning og nervøsitet
  • Samarbejde med Headspace angående klassekultur og fællesskab
  • Samarbejde med Børns Trivsel angående digitale fællesskaber og kommunikation
  • Faste elev- og trivselssamtaler
  • Samarbejde og forløb med Byens hus angående trivsel og identitet
  • Hver årgang har tilknyttet en ressourceperson, der arbejder med trivsel og fællesskaber

 

Teknologiforståelse:

  • Legoleague, hvor eleverne arbejder med projektarbejde og programmering
  • Digitale hjælpemidler benyttes som et dagligt redskab i undervisningen. Som en del af undervisningen arbejder vi med en ansvarlig og fornuftig brug af digitale hjælpemidler. Teknologiforståelse på Ordrup skole er er i høj grad, at eleverne lærer at bruge digitale hjælpemidler med omtanke, forståelse og respekt.
  • TEK-ambassadører, der arbejder med teknologiforståelse i CO-teachingforløb 

 

Forventninger til eleverne

I udskolingen prioriterer vi det faglige niveau højt, - et højt fagligt niveau hænger sammen med, at eleverne er i stand til at overholde mødetidspunkter, lektielæsning og opgaveaflevering.

Endvidere forventer vi:

  • At alle elever respekterer de øvrige elever på skolen og skolens personale
  • At eleverne er undervisningsparate. Dvs. er veludhvilede, har de materialer med, der skal bruges til undervisningen, er mætte, motiverede og velforberedte til undervisningen.
  • At eleverne tager ansvar for både sig selv og for fællesskabet
  • At eleverne taler pænt til lærere og de øvrige elever på skolen.
  • At eleverne orienterer sig på i MinUddannelses ugeplan minimum en gang om dagen

 

Samarbejde mellem elever, forældre og lærere er afgørende for, om vi lykkedes.
Elevernes læring er et fælles ansvar for elev, forældre og lærere. I denne aldersgrupper har mange elever travlt med fritidsinteresser og måske erhvervsarbejde. Det er lærernes arbejde at tilrettelægge og gennemføre undervisningen. Hvis der er spørgsmål til undervisningens indhold eller lærerens valg af metode, er forældrene altid velkomne til at kontakte læreren ang. dette.
Forældrekontakt til skolen
Alle forældre er koblet til Aula. Det er afgørende, at alle forældre holder sig orienteret via Aula.
Det er også her, der vil være mulighed for at kontakte lærere og ledelse.
Forældremøder og skole/hjem-samtaler


Alle elever og forældre inviteres til samtaler med lærerne to gange om året. Og der afholdes forældremøder min. to gange årligt. Forældremøderne planlægges altid i samarbejde med kontaktforældrene. Lærere og forældre kan efter behov aftale yderligere møder.

Hjemmearbejde og afleveringer

Ugeplanen på MinUddannelse benyttes til information om arbejdet i undervisningen og om hjemmearbejdet.
I udskolingen vil nogle opleve en stigende mængde af hjemmearbejde. Lærerne i de enkelte team og i klassen forsøger at få planlagt større opgaveafleveringer, således at de ligger spredt hen over året. Derfor har vi en klar forventning om, at opgaver bliver afleveret til tiden, og at opgaverne selvfølgelig er gennemarbejdet.
Lektier opleves forskelligt, og de vil blive givet ud fra elevens faglige behov og ikke standardiseret til hele klasser. Lektier ses som øvelser og træning i kendt viden. Nye faglige områder læres i skolen.
Hvis en elev føler sig overbebyrdet med opgaver, vil det være en god ide at tage en snak med kontaktlæreren eller faglæreren for at aftale, hvordan lærer og elev sammen kan finde et tilfredsstillende niveau for den enkelte elev.

Vi gør os umage med at skabe en udskoling, der lever op til ovenstående beskrivelse.

Ordrup skole december 2022